Cykelhelg

Jag har haft långhelg men knappast legat på latsidan. I fredags blev jag upphämtad halv 8 av Jocke och Anders för att bege oss mot dalarna och Valsaloppet på mountainbike. häftigt. glad stämning och ösregn hela vägen upp.

Vi hyrede en pytteligen stuga på sollerön med typ 2 dubbelsängar i och en vask det var allt, men jävligt billigt. Kvällen var jätteskön så efter cykelfix och en grym lasagne hemma hos Anders med vänner somnade vi gott redan kl22 med grusväg i höghastighet i tankarna.

klockan ringde 05:00, brutalt uppvaknade, men inget val. ur sovsäcken, titta ut, plaskbött överallt, det hade kommit 50mm regn under natten, hurra... frukosten tvingades ner i magen och alla grejerna som skulle med i ryggfickorna preppades i små plastpåsar utifall leran blir allt för påträngande. sen stuvade vi oss in i bilen och åkte mot Mora.

Vi hade fixat bussbiljett och hämtat ut nummerlappar dagen innan så allt som behövdes var att parkera bilen och ställa sig i kö till cykelfrakttransporten mot sälen. Nog var kön lång och lastbilarna få, men alla kom med och iaf våra cyklar kom fram i tid, härligt.


(Jocke slummrar lite någonstanns mellan Mora och Sälen)

Vi hade 1½ timme till att slå dank på startområdet så vi gick och hälsade på Ronny från Duells som stod och bytte däck för fullt och kollade när dom släppte iväg elitkillarna som startade en hel timme för oss vanliga dödliga. sen var det dags att ställa sig i fållan och börja känna av nervositeten och bajsnödigheten som alltid kommer innan start. normalt brukar man stå i fållan 10min max en kvart på ett vanligt långlopp och nu stod vi i 45 min och fick ändå stå i mitten. men det blev vår tur och startern skickade iväg oss och samma sekund det pep till om chippet i startmattan växte hornen ut. Upp för startpacken var jag inte under 180bpm en enda gång och jag var snabbt ikapp de "snabba" i min startfålla som var nr:15 och jag var snabbt om dem. några tappa killar med stela gafflar försökte hänga på första milen men fick ge upp vid en 20m lång lerpöl som jag seglade snygg i genom när alla andra försöka smyga på sidan.

Resten av loppet bestod av riktigt snabb grusväg, långtråkig men snabb asfalt och riktigt rolig och lättåkt stig. kalaskul. Stannade inte en enda gång och satte inte ens ner foten. Det var maxtryck i pedalen hela vägen in i mora. Skitkul! Snittpuls på 174bmp och tiden blev 03:20, 40 min efter vinnaren och en 4de plats i herrar motion, av 2600ca startande. känndes ganska kul det med.


(Nöjd hest efter målgång)

Jag väntade snällt i 37 min på Jocke som kom i mål nöjd med kramp lite varstanns. Vi gick ganska direkt och duschade och åt lite mat. Fantastiskt snyggt ordnat med dusch till alla och mat till alla 4000+ cyklister, jag är klart imponerad. När dom andra 2 rullat i mål styrde vi kosan mot en parkering ute på sollerön för att packa om grejer och slänga skräp medan Anders duchade i deras stuga sen körde Jocke och Anders hem i riktgit bra fart. Synd att behöva lämna dalarna så snabbt, det är jävla fint uppe i mellanSverige. men jag ska dit igen den 27de, ha ha.

Sängen var ruskigt skön att lägga sig i och ögonlocken slöts per automatik när huvudet rörde kudden för att sedan öppnas 6 timmar senare då klockan ringde, dags för mer cykel. Det är söndag morgon det har regnat hela natten och idag ska det cyklas bjäre runt.


(ser kanske inte så glad ut, men nöjd iaf)

Det började riktigt blött efter en snabb efteranmälan och lite skitsnack med dom flesta man kände, blötan kom inte uppifrån utan underifrån. 20 cyklister i 40kmh drar upp rätt mycket vatten. plehhh. Som tur var bröts klunga av lite ganska snabbt så man inte behövde jobba över sin förmåga. Men efter 5 mil kom kattviksbacken som är lite halvlång och ganska brant, där fick jag lucka och satte iväg, jag fick med mig 5 man som låg snyggt på rullen när jag hittade en ficka med outnyttjad energi. Jag drog hela ekipaget i mål de resterande 4 milen. benen känndes kanon, lovar gott inför Finnmarksturen den 28de!

(Fan vad jag älskar den här cykeln, hur hårt man än pressar så vill den bara ha mer stryk)

Träffade min gammle vän Erik senare på dagen, vi käkade på koreansk resturang och något så gott har jag inte ätit på länge, magiskt med 2 öl och lite skitsnack. härlig helg. kan det inte alltid vara såhär.

godnatt.

 

tänkte lägga ut banprofil och höjdkurva i morgon, titta då.

 

 


Kommentarer
Postat av: Björn

Skitbra jobbat!! Vilken kanonhelg! Man blir bra sugen på att cykla när man läser dina inlägg.

2010-08-16 @ 01:30:19
Postat av: snarkus

cykel är kul! var käkade ni koreanskt?

2010-08-16 @ 07:08:34
URL: http://blog.sparkus.se
Postat av: Robban

Bra jobb Snake! När jag blir frisk ska jag hoja lite med :)

2010-08-16 @ 13:55:07
URL: http://www.polisen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0