Do-It-Yourself

fan vad jag känner mig duktig!

Jag och Jocke hängde kvar efter jobbet för att tweaka våra skogscyklar, alltid lika kul att hänga i verkstan med jocke, samma humor och syn på livet! Normalt brukar jag bara peka och titta och kanske utbrista "hmmm" men idag tog jag tjuren vid hornen (bokstavlig och bildligt talat) och meckade, mest för att bevisa för mig själv att jag faktiskt kan lite. Började vid styret och slet av de gammla äckliga mjuka foamhandtagen och sen av med broms och växelreglage. armen som håller växelreglaget skulle av så att växelreglaget kunde skruvas fast på bromshandtaget med en sk. matchmaker. inte helt enkelt att få av, fick öppna hela reglaget och lossa en skruv som höll det. sen på med matchmakern och sen på styret. sparade ca 20g på detta, nöjd i sann Jonas L anda! känns lixom varmt i hjärtat när man bantat sin cykel lite. Sen åkte de 8g lättare Scott-foamhandtagen på. Till avslutning ett par 46g tunga barends vilket tjockade på hojen rätt rejält men jag gillar barends så det gjorde fan inget.

(jag hade inget stativ med mig idag så den inte så charmanta vinkeln skyller jag på att jag fick ställa kameran på väskan... på marken, mer neutral vinkel kommer)

Nästa stopp på agendan var pedalerna som gnisslat och skrikigt, hittade mitt re-build kit som jag skulle använta i sommras men aldrig pallat, bättre sent än aldrig eller? de gammla delarna bankades och slets ut då manualen uppmanade friskt till våld om dom inte kom ut självmant, sen duktig rengöring, man skulle kunna tro att insidan av dem använts som festivaldass de senase året. brunt fett ut, rött fett in. SMACK! sen var lagergången mysig och tyst. under tiden hade Jocke slitit av mitt vevparti och rengjort och smort om. (det blev tyst och fint, tack) resten av kvällen gick åt att efterdra alla skruvar med fett och momentnyckel för att verkligen utrota allt knak och gnissel. Sen åkte jag sentåget hem.

Eftersom det var en så vacker kväll, blåsigt men fint rullade jag en sväng för att testa ordentligt. helt tyst förutom lite swirr från kedjan och ett skönt sjungande från de något slött pumpade däcken, mysigt. Hörlurarna åkte i och Pendulum fick dunka på lite. Vid friabad stannade jag och knäppte lite bilder.


i morgon ska den testas och se vad den håller för. inget mer knak hoppas jag.

natti natt

Robyn är cool. har alltid varit och kommer nog alltid att vara det!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Dooo you really want meeee?



Gud va du bantar cykeln. Anorexia-varning på det alltså!

2010-05-26 @ 17:19:49
URL: http://showmewrong.blogg.se/
Postat av: Joakim

Skönt att du blivit av med knirr och knarr.

Och på bägge cyklarna.

Säg inte att alla dina cyklar fungerar nu????

2010-05-26 @ 20:36:10
URL: http://www.youtube.com/watch?v=qqhlfz9GQPE
Postat av: Jerker

Det är ju så man blir lite sugen på en Scale RC faktiskt.

2010-05-31 @ 10:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0