Längtan

Det är söndag morgon, jag sitter i soffan och tittar ut på Helsingborg, det är grått, mulet och två plusgrader. Snön ligger lite sporadikt utslängd på hustaken och gathörnen, vinden drar i husknutarna och lämnar ett spöklikt ljud efter sig. Cykelsäsongen 2013 är så fruktansvärt långt borta just nu, men mellan mig och den gråa utsikten står en vit testcykel på min balkong. Motivationen till att klä på sig 3 lager kläder, vinterskor och skoöverdrag vilket är en halmtimmes jobb sen ge sig ut i det gråa blåsiga slasket för att få göra det roligaste man vet finns inte. Missförstå mig rätt, vintercykling med torra vägar och solsken kan vara underbart men de här 50 nyanserna av grått som råder får mig att vilja stanna i soffan, pressa en kopp kaffe och bara glömma att jag någonsin var intresserad av cykling.
(Bilden är lånad av http://www.rapha.cc)
 
Sen finns det företag som Rapha som säljer cykelkläder som för en oinvigd inte ser mycket ut för världen. Jag har aldrig ägt ett Rapha plagg men förstår av de som gör att kvalitén ska vara fenomenal. Nu ska vi inte fördjupa oss i deras produkter utan i något annat som jag är väldigt intresserad av, marknadsföring. Rapha har verkligen lyckats att sälja sina kläder med en känsla, den känslan vi alla som någon gång cyklat på en landsvägscykel har kännt. Lyckan som finns i "the perfect ride". Den där dagen då allt stämde, vädret var rätt, polarna var med, benen och pumpen var urstarka och du kunde attackera i alla backar till och med fikat/lunchen var bra.
 
Motivation
 
För att orka sätta sig på en den vita testcykeln och göra något som enbart gör ont och är jobbigt för både kroppen och hjärnan behövs massor med mental motivation och då är drömmen om "the perfect ride" riktigt bra att plocka fram. Att få glömma att det är två plusgrader på balkongen och du sitter i ett gammalt ribbstickat underställ som är noppigt, jävligt och antagligen borde blivit slängt för två säsonger sedan och bara drömma sig bort till en varm sommarkväll i en lång uppförsbacke med polarna är underbart. Alla vill visa sig starka men wattmätaren på den vita testcykeln säger att du är starkast, bara du inte släpper på trycket i pedalerna. Stå ut med smärtan och det stinkade kliande understället och bara kör igenom minutrarna, belöningen kommer. High fives i toppen av backen till den som var först upp, ryggdunkar och axelklappar till den som inte var lika stark, alla är lika glada oavsett dagsform och vägen hem består av mycket skratt och krigshistorer från tidigare sammandrabbningar i samma eller kanske värre backar, vem vet? Ingen bryr sig om fakta, en story är en story och en dag som denna kan allt vara sant. Lyckan över att ha pressat ur sig allt man har och äntligen få ta av sig understället och ställa sig i duschen är tillräcklig för tillfället men längtan till sommaren är stor, man ska bara hålla ut och pressa på allt vad det går! Hej och hå!

Eller så köper man sig motivation, det har ju fungerat tidigare säsonger!
 
Det kommer bli en bra sommar med massa äventyr om jag känner mig själv rätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0