Skriva en blogg

jag tänkte sätta mig och skriva en blogg men jag orkar inte.

Cyklade en massa i går vilket resulterade i att jag blev trött, uppdrag slutfört.

Cyklade ännu mer i dag och blev ännu tröttare. så bra!
Det var blåsigt, kallt som satan och på sina ställen isigt och halt och jag höll på att vurpa och slå ihjäl mig när man glider in i en kurva utför söderåsen och inser att man har ett hav av ojämn is med snömodd ovanpå. Det blev 4 timmar med mig själv då mitt planerade sällskap stälde in. Rätt skönt att köra själv också.

Deklaerarade det sista på mitt företag innan jag stänger det, känns riktigt bra att ha det bakom mig.

Dessa intervaller

Det är så jävla kallt och rått just nu, det blåser rakt igenom jackan och kroppen och enda in i skelettet och får en att bara längta tillbaka till varma goa sängen. Man skyndar från värme källa till värmekälla typ som från sängen till duschen och tillbaka igen och att sätta sig i bilen är ingen behaglig upplevelse den första kvarten.
Ikväll gjorde det ont att bara ta i Monarken och klimatet på balkongen var så jävla otrevligt att medan jag bytte pedaler och justerade om sadeln övervägde jag starkt att skita i det. Men jag hoppade upp på det frusna åbäket och drog igång med 10 minuter uppvärming följt av första 4minutaren, det gick fint, 5 kilopond på pendeln och en stadig kadens på 70 ståendes första minuten och sittandes resten, ingen fara där. Andra intervallen var värre, började på samma sätt som den första men efter en minut sittandes började det svida helt sjukt i lungorna och långt bak i ryggraden. Det känndes som att jag inte fick luft och det brännde riktigt elakt i lungorna. Fick slå ner på tempot lite och då mådde lungorna lite bättre. Benen ville köra hårdare men när jag höjde trycket kom den brännande kännslan och andnöden tillbaka. Kass. Resterande 3 intervallen fick blir lite minitabata men spurt på 30 sek sen vila 10 tills pulsen gått ner lite sen på det igen. Kanske inte helt optimalt men jag slutförde de allihop.

Fan vad jag längtar efter vår och värme nu för jag orkar verkligen inte frysa längre...

Tiden den går

Aldeles nyss vad det början på februari och jag var på väg till England och jag hade precis fåt nytt jobb och allt. Snart är det April och jag undrar hur fan hände det? Vinden drar fortfarande i husknutarna och snön kommer och går. Väderleksrapporten ser ingen hejd på farbror frosts minusgrader och det kan fortsätta vara kallt långt in i April verkar det som, hemskt. Jag vill bara att min armada med cyklar ska komma så jag får åka ut och röja.
I lördags hängde jag lite i en cykelaffär och snackade lite cykel, det var roligt, Micke och JonW var också på plats. Det blev inget tränat då jag var hemma ganska sent men det kommer fler Lördagar!
Söndag förmiddag är min "Micketid" med soffhäng, bra kaffe och lite mjuka toner ur stereon men den här Söndagen spenderades i min vän Lars mancave. Jag blir så avundsjuk på folk som har hobby/cykelrum. Lrs har sitt i källaren där han har en komplett verkstad med alla verktyg du kan drömma om och massa cykelprojekt överallt, downhillcyklar, cyclocrosscyklar och i mitten en Madon 6.9. I min Mancave ska jag ha en soffgrupp, en TV och en ölkyl också. givetvis ett lås på dörren också. Från insidan! ha ha ha. Min frambroms på äppiken har strulat sen i våras men är nu återställd till fabriksstandard och nitar som aldrig förr, tur då att hojen ska säljas.

Eftermiddagen gick åt att köpa kostym, jobbigaste jag gjort på länge och då har jag kört mycket motvind och tunga intervaller. Jag var helt utschasad när jag kom hem och gjorde inte många knop resten av kvällen, verkligen ingen träning i vilket fall.
Ikväll blev det lite lugnt benvisp i vilket fall, värmde upp 10 min på hög kadens sen parkerade jag wattmätaren på 220 watt och bara satt och körde i 45 min sen varvade ner 5 min riktigt skönt med den tjockaste huvtröjan på mig. Jag hoppas på några riktigt bra 4or onsdag och torsdag sen får vi se hur helgen blir, ute eller inne, träning blir det!

Fireweed400

Min polare Johan är med i Kadens/Bicycling. Kolla hans blogg på thereandbackagain.nu

Blåst på helgen

När man ska låta någon annan testa något nytt för första gången kan det vara lite lurigt hur man ska förhålla sig till det, man vill ju inte vara för pushig och förklara allt i minsta detalj så det blir tjatigt men inte heller  inte förklara något alls så det känns otäckt. Jag tyckte jag hittade en lagom balans när Maria skulle ta sina första trevande tramptag på en landsvägscykel nu i helgen. Vi valde kanske inte den bästa helgen men nu hade jag fått med mig cyklar hem så det var bara att klä på sig och dra ut.
Det blåste mer än friskt och temperaturen hade masat sig precis över fryspunkten men solen sken från en klarblå himmel, bitvis var det riktigt bistert med rak motvind och motlut och bitvis riktigt härligt med lite lä och värmade sol. Vi cruisade ut till Ålabodaran och Sundvik på cykelvägar, grusiga asfaltsvägar och rena grusvägar, allt går bra enligt mig för det borde inte heta landsvägscykel, räsercykel låter mer passande. Voll gas!
Eftersom Maria smygtränat intervaller på min vita testcykel var ju Sundviksbacken inte några problem heller. Summa sumarum tror jag det var en lyckad runda, 41km på 01:54h tycker jag är klart godkännt.

På kvällen meckade jag ihop en enorm lasagne och lite öl och polare till det, inte dumt alls.

Söndagen var min dag!
Jag har testat många "komforträsers" under mina år i cykelbranchen. Synapser på GranCanaria, Roubaixer i Österike och RSar i Portugal men nu var det dags att ge Treks Domane är rejäl omgång. Inte på någon solig förlåtande plats i kortbrallor utan med vinterskor med skoöverdrag och tjockaste handskarna och vinterjacka. Solen från lördagen var borta och utbytt mot gråa moln och den friska vinden var nu utbytt mot riktigt hård och elak vind likaså de få sköna plusgraderna var borta, minus tre stor termometern på när jag klickade i pedalerna och matade på ut mot Jonstorp.
Jag är ganska välbevandrad bland de nordvästskånska vägarna och vet vilka som är överlägset värst och om möjligt efter den här vintern riktigt jävliga med hål och tjälskador. De valde jag med en släng av grusväg för att piffa upp stämningen lite och ge Domanen en riktigt match. Motvinden var ju inte mycket att göra åt mer än att borra ner sig i bocken och göra det man gjort på balkongen hela vintern, ta i utav bara helvete! För min egen del känns Domanen med sin H2 geometri (höjd på styrhuvudet) lite väl hög som synes på bilden men helt otroligt förlåtande och följsam i gången. Med arslet fast placerat på sadeln och händerna i bocken åkte vi den ena traktorvägen efter den andra och de blev bara värre och värre men ändan hade det bra, även grusvägen vid Svedberga tuggades igenom som om det vore nylagd EU bidragsasfalt på GranCanaria. När man efter en kvick spurt dänger ner sig själv i sadeln kan man nästan känna hur hela sadelröret niger till och fångar upp en.

Klättringen upp till Kullens fyr var heller inga problem, styvt och snabbt som det ska vara, dock var mina tunga vinterskor med dubbla strumpor och extratjock sula i inte så roliga att klättra i, oj vad jag längtar efter våren.

Summa sumarum är att det är en kanonrolig cykel som verkligen äter tjälskadade traktorvägar och är pang-styv och spurtvänlig. I H1 gemoteri hade den suttit som en smäck, synd att jag besällt en Madone... There is always next season.
När jag kom hem hade Maria bakat Pecannötspaj och det är ju inte helt fy skam. När vi senare skulle tvätta bilen gick vattenfasetten sönder så vi fick tvättat bakdelen på bilen och Maria cykel med en spann och trasa. Bilen ser jävligt larvig ut nu, ha ha ha.

Godnatt

Premi-Air

Helg! woho!
Eller vänta en stund nu, var det inte helg aldeles nyss? jag tyckter det i alla fall, det är så kul och händer så mycket på nya jobbet att dagarna bara springer iväg så även om det är Mars, kallt och blåser så får man passa på att njuta.
Jag gillar att njuta och om man ska göra något ska man tamefan göra det ordentligt. Då och då när andan faller på har vi en riktgit fin köttbutik vi går till och köper vars en enorm köttbit från Amerika. Hängmörad ryggbiff som snabbt dängs ner i en smörad het panna någon enstaka minut på varje sida en in i ugnen 10 minuter på 150 grader tills den är saftigt röd i mitten. Några sparris på sidan och ett glas Amarone från Valpolicella till det sen är det fredagsmys på riktigt, inget jävla chips-mys här inte.
Det var ju dock inte fel att mötas av ett glas De Molen när man kom hem heller. Efter Mikkeller är det mitt favorit bryggeri i europa, fast Mikkeller hyr bara in sig på De Proef medans De Molen kör sitt eget. Synd att Systembolaget inte kan hålla fler av deras öl i standardsortimentet då de håller världsklass och i synnerhet den här Vuur och Vlam(eld och lågor) för ynka 20:-
Kolla vad jag har lånat åt Maria som vi ska prova i helgen! Det är inte många som kört sitt livs första landsvägsrunda på en så fräsig hoj som en Domane 6.2. Vi får väl se hur det här går, 2+ och 10 m/s kanske är för mycket även för Marias tjocka pannben men skam den som ger sig, det här ska bli skitkul att få vara med om. ha ha ha haaaa.

The Bloody Beetroots har nytt krut i pipan verkar det som, blir nog hårt, rått och härligt som vanligt. Jag väntar med spänning.

Vilken vecka!

Det känns som att den här veckan varit riktigt långt. Förra helgen jobbade jag på lördagen så söndagen fick gå till att träna och slappa. I veckan som var kom det ett 20-tal handlare till kontoret för att bli undervisade i massa spännade saker av mig och Mino, det var en skön skara gubbar och killar. Det var lite spänd stämning första dagen som det brukar vara men dag 2 blev bättre då alla hunnit bil lite bekanta.

Det här med att stå och prata inför folk för något jag skulle vilja vara riktigt bra på då det inte var något 20-minuters föredrag jag skulle hålla utan en timme på onsdagen och mer eller mindre hela dagen på torsdagen. Jag blir alltid så imponerad av personer som kan stå helt obehindrat och prata inför folk som om det vore vad som helst. Kanske nån kvällskurs vore på sin plats då jag kommer göra det här fler gånger och i grund och botten är det riktigt roligt när man lyckas fånga folks intresse.

I fredags var det dags för ett av årets bästa släpp på bolaget så jag gick lite bananas
Utöver de här hittade jag även: Abstrakt12, BooGoop, Brewmance, swagger juice, oak aged Yeti och 12.12.12

Helgen var i vilket fall riktigt nice, det märks att man börjar bli gammal när sovmorgon till kl 9 känns som världens lyx sen att få fortsätta med frukost på divanen i soffan så är den dagen gjord. En snabbträff med Monarken på balkongen hann jag med också, 3st 10minutare på tröskeln sved riktigt gött, kanske inte den första intervallen men den sista var helvetet fast i mina ben.
Efter lite dusch och fika blev det en spontanresa till Malmö där jag inte varit på år och dar, vi gled runt på stan några timmar sen landade vi på Vapiano där vi hängde resten av dagen med massa gott rödvin. Marias kompis Mattias kom förbi med sin sambo och vi drack mer vin, tiden gick och vi var hemma kl8. Jag avslutade kvällen hos Johan med lite mer gott i glaset och Harry Potter, grabbigt?
Söndagen var typ finaste dagen hittils i år, i alla fall tills man gick utanför dörren, det blåste rätt bra. Men vi kom upp på cyklarna i vilket fall och ut. När man väl har klätt på sig alla vinterkläderna kan man inte bara vända hem igen och lägga sig på soffan så vi krigade på. Jag och Maria har rätt tjocka pannben så 9-10 m/s motvind stoppande oss inte. Har man sagt att man ska cykla till Mölle så gör man det, rain or snow! (US postal service much?) Vägen dit var sådär kul, leriga stigar och motvind så man knappt hörde vad man tänkte i sin lilla windstoppermössa. Men när vi vänt och var på väg tillbaka var det roligare, man känner sig som Lance, pow!

Maria den lilla stackarn dog på soffan medans jag hemma-mannade mig lite, stekte pannkakor, städade, lagade köttfärrsås och bakade en kaka. Nu halvligger jag i soffan och sörplar på sista vinet som inte åkte ner i köttfärssåsen samt glider runt på YouTube. Fan vad jag älskar när kreativa människor har så mycket pengar att dom kan göra i princpit vad dom vill. DaftPunk kan det... njut!

Ny vecka, nya äventyr. Hurra!