Killing it like Borg!

Ikväll blev det träning, det blir mörkt så snabbt om kvällarna så jag tänkte riva av 5 ganska korta backintervaller innan solen gick ner. Drog på mig kläderna snabbt efter att jag kommit hem och var utanför dörren med fötterna i pedalerna redan kvart över sju. Kroppen var väl inte helt övertygad om att det var det mest optimala att kötta kroppen så direkt efter jobbet och med träningsvärk sen krampen i lördags.

kom fram till Tinkarpsbacken efter en lugn uppvärmning vilket verkligen behövdes idag för det var SVINKALLT! tur jag hade västen på mig. satt ner en vända upp för att få igång kroppen lite och på vägen upp ser jag att dom håller på och lägger ny fin slät svart asfalt i backen, HURRA! så nu slipper man vara rädd om livhanken när man kör ner och sigzagar mellan potthål och allmänt dålig asfalt! efter rekovändan kändes kroppen redo, hade slutat skaka och huvdet var klart. Det blev 4 intervaller på 2:33ca stycket. Pulsen hade jag dagen till ära satt eltejp över så jag inte skulle se den. varför?

I söndags hade jag en trevlig fika med min vän Andreas Olsson och vi pratade lite om det här med pulsträning och att alla är så beroende och slavar under vad det står för siffra på pulsmätaren. Är det inte högt/lågt nog var det ett dåligt träningspass. jag har kännt precis likadant typ 9 av 10 trainerpass under vintrarna vilket har lett mig ner i en ond spiral av dåligt självförtroende som lett till att jag skitit i att träna. kass! Så i vinter åker pulsmätare och wattmätare och allt sånt skit all världens väg. Vån vän Borg ska in! Borgskalan är en måttabell från 0-20 på hur ont/trött du är. 0 är typ sova på soffan och 20 är 2 sek innan du dör av överbelastning. Målet blir att lära känna min kropp och köra tills det känns bra(läs: överjävligt jobbigt) och sen hålla det där i så många minuter intervallen kräver. 

Dagens intervaller var en 14 fölt av en 17 sen 2st 16 och avslutningsvis 1st 18. Sen 2st 17 i Långvinkelsbacken. good times. skönt att sitta vid datorn med benen i högläge nu. strax sova tror jag, om ingen kommer någon bättre ide?

dagens låt: (och det liknar Johannas nya bloggdesign lite: Johanna)

(spola fram till 03:20 så hör ni vad jag hade i huvudet hela träningspasset)

godnatt

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ligger jag under dig där i sängen? :)



Och visst är det underbart med såna där gitarrsolon! Gotta love Journey.



Puss

2010-09-07 @ 22:57:33
URL: http://showmewrong.blogg.se/
Postat av: snarkus

gott snack! jag har ett tag gått i samma tankar angående puls, och har ställt in ett par användbara lägen på polaren där allt utom puls syns (typ). det är jävligt värdefullt att lära sig känna var gränserna går istället.

2010-09-07 @ 22:57:38
URL: http://blog.sparkus.se
Postat av: Jerker

Kloka ord Micke.



Jag är lite beroende av pulsmätaren, har den till och med på pendling. Jag skall sluta med det och känna efter bättre själv.

2010-09-08 @ 08:43:15
Postat av: Sätofta

Äntligen har du kommit på min träningsmetod, skit i puls och kadens bara det känns att man kört efteråt.

2010-09-08 @ 21:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0