Cervélo brainbike 2010

Jahopp. då var man tillbaka i kall snöiga Sverige igen. För er som inte har någon koll har jag varit i Portugal nästan hela veckan. Cervélo bjöd in till förstklassig undervisning med föreläsningar och produkttestning på en fet turistanläggning några mil utanför Faro på Portugals sydkust. här kommer en liten flashback.
Tisdag: Upp kl4, snabbt veva i sig en skål med youghurt och müsli sen sätta sig i bilen till Kastrup. Vi mellanlandade i Bryssel sen direktflyg till Faro i Portugal, vårvärmen slog mot mig när vi klev av och solen stod ganska högt på himlen. Rallybuss till hotellet, checka in, sopa i oss lunch sen rätt ut och cykla. woho. Solen sken, ljummen bris och massa vårdoft med blommande körsbär,äpple och mandelträd och med en cykel som gick som ett 6kg tungt godståg, synd att mina ben var sega efter allt resande men vi fick ihop 2.5h skitfin cykling. jag hann även simma drygt 100meter i polen innan det var dags för middag, som var en helt överdriven buffé, där fanns ALLT! du kan tänka dig och lite till, och personal vid varje buffébord som skar upp och serverade, fritt dricka till maten och en efterättsbuffé med tillhörande glassdisk som jag tror Olsson hade gillat ;) sen rätt i säng, trött som en sten.
Onsdag: uppstigning kl7, fukost halv 8. brutalt frukostutbud med massa konstiga tyska grejer, jag sa att det var ett tyskt hotell va? jo så äre. Men varm müsli med hasselnötter och russin i samt en enorm frukssmoothie gjorde magen glad. Halv nio började första seminariet om 2010 års modeller, vad som var nytt och lite vad som var på gång. för den som har hemsidan som favorit var där inga jätte sensationer. All hade bara cykling i huvudet så efter 1.5 timmes snack om ny intern kabeldragning på S modellerna bar det av ut på vägarna.
(Tisdagen och Onsdagens cykel, på bilden är Håkan cykel, jag hade Zipp 808 hjul på min)
Det småregnade och var mulet men varmt och skönt så tunna kläder var inget problem. Tyvärr började dagens rutt rakt upp i bergen och gårdagens runda satt som sten i bergen så jag blev avhängd deluxe, lite pinsamt men vaffan. Sen blev det såklart utför, smala, dåliga och blöta vägar på 80mm höga fälgar med lite stötig sidovind var itne jättefett, sist ner också, ajdå. På vägen tillbaka var det iaf platt de sista 40 minuterna och guiden bara pekade längs en lång lång... lång raka och skrek "power, power" upp på stora klingan och in på hjul. Här gjorde sig ett par 808fälgar rätt, 45... 50... 55kmh fullt ös hela vägen hem och jag hängde med hela vägen, superkul. Sen duscha snabbt och springa till lunchen, kasta i sig maten och skynda till nästa föreläsning om aerodynamik. Killarna på Cervélo är några riktiga nördar som verkligen brinner för vad dom gör så att få en massa tråkiga och krångliga formler att låta som rock'n'roll var inga problem.
(Lars förklarar för oss att luft är kladdig eller "sticky")
Efter en fika var det dags för Clemens att ta över med 2 timmar "sales support" som innan har dom stenkoll på marknaden, vad konkurenterna gör och hur dom marknadsför sig, gå gärna in på hemsidan www.cervelo.com

Huvudet var trött, kroppen var trött och sängen var hård och skön, så jag la mig och vilade en halvtimme innan maten som var killerbuffé med djungeltema vilket var en tysk utklädd till apa och kutade runt och bjöd de tyska golfturisterna på sprit... vad gör man inte. Ingen orkade någon barhanging så det blev bums isäng redan kl 23.
Torsdag: Det skulle cyklas direkt på morgonen vilket var skönt då det skulle bli skitväder på eftermiddagen så man fick sno sig med frukosten och ombytandet för att hinna ner och justera sin cykel. Dagen till ära fick jag en lättare och styvare cykel. en R3a, Sram red, Zipp 202 och carbonstyre osv. testteam brudarna var med och höll nere tempot vilket passade mig jättebra, första timmen bestod av rull med en snittpuls på 110 och lite lätt duggregn. Vid en kort paus slutade det regna och solen kom fram, det värmde riktigt gott och uppe på en topp pallade vi varsin apelsin som smakade bättre än någon energibar/gel nånsin gjort. Sen släppte som oss lösa, som barn på hjulafton spurtade alla iväg och jag hängde på som en igel, uppför nerför och på platten. Med lägre profil på hjulen och med nytorkade serpentinvägar gick det sjukt fort utför idag, inget mesande med bromsarna. Jag, Lasse från Göteborg, Finn från Danmark, och 2 norrmän låg och och cirkulerade. Vilken jävla cykel, styv och lätt. Dock genade vi på Portugals fulaste grusväg vilket resulterade i mitt livs första räserpunka och att jag fick gå de 300 sista meterna till hotellet. surt.
(torsdagens cykel: R3, Zipp202, Sram Red, Rotor 3D, T3 team, ca 75.000:-)
(Rotor vevparti med en halv biopace, jävligt smooth rundtramp med hackande växling)
(halva cykelstället, hade gärna haft det i mitt eget garage)
Sen fick vi skynda oss då vi var en halvtimme försenade till föreläsningen om  Sittställningar och Komfort. Mycket nytt att lära sig här också, som att själva ramen och hjulen har mycket lite att göra med komforten men däcken har däremot. även att 25mm däck rullar bättre och snabbare än 23, men 23 har mindre front yta vilket leder till bättre aerodynamik, Zipps nya fälgar kommer vara bättre anpassade för 25mm tuber, spännande. Fälghöjden har heller inget med komforten att göra så att välja bort ett högre hjul med färre ekrar pga komforten var bara dumt, Cervélo testteam kommer köra paris Roubaix på Zipp 404.
snabb lunch sen in i klassrummet igen, först 1.5h om tillverklingsprocessen vilket var väldigt intressant, Vi fick en genomgång från ritbord till färdig produkt och produkttestning av en kommande ram som tillfälligt heter SQ6 (Squoval nr6) den landade på dryga 700g och var styv och hård nog att tåla Hushovds spurter. För den nätta summan av 80.000:- är den din, ramen då. Gaffel och sadelstolpe ingår.
snabb fika sen lite mer sälgteknik, där hadr jag inte så mycket att lära då dom tyckte man skulle pressa kunderna mer på att köpa och så jobbar inte jag. tror inte det funkar i Sverige heller. Efter middagen var det lite barhanging med Cervélopersonalen, fussballbordet gick varmt och minerna var uppåt.
Det blev en lång resdag hem, Faro till Lissabon, sen till Frankfurth och vidare till Köpenhamn sen tåg hem. Underbara dagar i solen. hoppas våren kommer snart.
hej hopp.

Kommentarer
Postat av: Robban

Grym report! Hade gärna sett lite sol en vecka själv...

2010-02-08 @ 16:50:34
URL: http://www.polisen.se
Postat av: Anonym

Låter som riktigt grymma dagar. Avundsjuk på hela alltet! inte minst glassdisken ;)

2010-02-08 @ 18:47:51
URL: http://www.andreasolsson.com
Postat av: jonas l

Grymt. Inga dåliga cyklar du lånade, fint värre. Ingen bild på SQ6 eller?

2010-02-08 @ 22:53:40
URL: http://cerrol.wordpress.com
Postat av: snarkus

oh man! inte helt kass tjänsteresa det där precis..

2010-02-09 @ 15:43:38
URL: http://blog.sparkus.se
Postat av: Ronnie

Å varför tror du jag kör R3?? Sen vill jag bara tillägga att jag är inte ett dugg avis. Nädå, inte alls! ARGGGHHH!!!

2010-02-09 @ 22:00:19
Postat av: Björn

Jädrans vilken trevlig resa det verkar ha varit! Perfekt att åka ifrån ett kallt och blåsigt Sverige för en stund. Hade du eget rum eller delade du med Picco eller Håkan? Alltså - kunde du sova eller var STOR-snarkarna igång? :D

2010-02-10 @ 00:40:35
Postat av: Jesper Spjuth

Lite lätt avundsjuk, jaa!!!

2010-02-10 @ 15:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0