2.5 milimeter

Nu har jag verkligen hårdtestat nya landsvägshojen, den nya MTBn ska få sitt snart, och jag är överlycklig. Något jag inte funderat så mycket på är vevarmslängden, som är hela 2.5 milimeter kortare. Kadensen har gått upp rejält och när jag har märkt det som mest är i uppförsbackarna och framför allt de riktigt jävla branta. Att kunna hålla en jämn 65-70 kadens även upp för sista 100 metrarna på truedsfällan/hasslövsbacken känns riktigt bra. Grabbarna på Trek UK som håller i BikeFit utbildningarna har fan koll. Mina korta lårben gillar 172.5mm vevar. Eller så man monarkslakten gjort mig riktigt stark? vem vet? Vi får se.
Efter jobbet i fredags hade jag sån abstinens på att cykla så jag bytte om och svängde av E6an på vägen hem och parkerade brevid en fårhage i Hasslöv, där finns det en riktigt helvetes backe som heter "Truedsfällan". Jag rullade hela vägen ner till övergångssället och sen bar det av rakt upp alla de 130 höjdmetrarna. Första intervallen tog jag det lite piano och kom upp på knappt nio minuter. Vägen ner var riktigt läskig då det var med grusväg än asfaltsväg men ner kommer man ju alltid trots sladd och släpp i kurvorna. Det blev 3 intervaller till där den snabbaste gick på 07:45, rätt nöjd med det.
Riktigt härligt väder uppe på åsen också, skönt att sluta 16.00 på fredagar så man hinner med lite äventyr.
Maria och Klara drog till köpenhamn i morse och jag bytte om och drog ut på hojen helt planlöst. jag hamnade som vanligt på söderåsen för att mosa lite uppförsbacke då det är det jag är sämst på, eller kanske mot/kantvindskörning men vem fan är bra på det. Jag fick både backar och sjuk kantvind idag. Tuggade på 13 mil och det var precis lagom hårt och riktigt gött. Med en sån hoj mellan benen han man kul även med motlut och och motvind i 21 kmh.
 
Soffan är intagen och det står öl på balkongn, tackarrrrr'
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0